Het ministerie van Onderwijs heeft de samenstelling en taakomschrijving bekendgemaakt van een onafhankelijk adviespanel van deskundigen, dat is opgericht om advies te geven over de herziening van relaties, seksuele voorlichting en gezondheidsvoorlichting (RSHE).
Het Sex Education Forum maakt zich grote zorgen over de taak waarmee het panel is belast, namelijk het aanbevelen van ‘welke leeftijdsbeperking op welke onderwerpen moet worden toegepast’. Deze opdracht veronderstelt dat leeftijdsbeperkingen nodig zijn om het aanbieden van een bepaald onderdeel van het schoolcurriculum te regelen.
De invoering van leeftijdsclassificaties zou leraren uiterst nerveus maken over het onderwijzen van een onderwerp waarvan ze al het gevoel hebben dat ze er geen vertrouwen in hebben en onvoldoende training in hebben, en heeft het potentieel om de oprechte vragen van kinderen en jongeren te onderdrukken en een essentiële weg voor het veiligstellen van en toegang tot hulp af te sluiten.
Het toepassen van leeftijdsbeperkingen op enig ander onderdeel van het leerplan zou ondenkbaar zijn. Er bestaat een ernstig risico dat de schade van Sectie 28 opnieuw tot leven wordt gewekt en dat er wetgeving ontstaat die het onderwijzen van gelijkheids-, gezondheids- en rechtenkwesties verbiedt.
De stap om RSHE verplicht te stellen weerspiegelde de brede steun voor RSHE van parlementsleden, gezinnen, scholen en jongeren, en het vertrouwen in het onderzoeksmateriaal dat hieraan ten grondslag ligt. De voordelen van RSHE voor de samenleving variëren van vermindering van geweld in relaties tot een betere seksuele en geestelijke gezondheid. Om de voordelen ten volle te kunnen realiseren, hebben leraren echter adequate training en ondersteuning nodig, en vaardigheden om met complexe kwesties als gezonde relaties en onlineveiligheid om te gaan, en om een curriculum samen te stellen dat ingaat op de ervaringen uit het echte leven en de ontwikkelingsbehoeften gedurende de hele levensloop.
Het gebrek aan opleiding en ondersteuning voor leraren is iets waar het Sex Education Forum consequent bij de regering op aandringt om iets aan te pakken. Slechts 40% van de jongeren beoordeelt hun RSE-lessen als goed of zeer goed (Young People’s RSE Poll 2022) en studenten vertellen ons consequent dat ze niet genoeg leren over de meest urgente kwesties van vandaag. Helaas zijn de ministers er niet in geslaagd dit op te lossen en zijn het leraren en jongeren die in de steek zijn gelaten; deze herziening van RSHE blijft een kans om dit tekort aan te pakken, maar het lijkt erop dat deze opnieuw gemist kan worden.
Een ander punt van zorg is het ontbreken in de taakomschrijving van het panel over kinderen en jongeren als belanghebbenden. Kinderen en jongeren vertrouwen op school als bron van betrouwbaar, open en veilig onderwijs. Dit staat in schril contrast met de onbeperkte onlineomgeving waaraan kinderen en jongeren dagelijks worden blootgesteld, die bol staat van schadelijke en misleidende inhoud. Pogingen om de toegang van kinderen tot veilig onderwijs te beperken missen fundamenteel het punt.
Wij roepen de regering op om de behoeften van kinderen en jongeren centraal te stellen in de herziening.
1 juni 2023
Verdere informatie
– Nieuwsbericht van DfE (31 mei 2023) over de vorming van een onafhankelijk adviespanel van deskundigen om de RSHE-beoordeling te informeren
– Referentievoorwaarden voor het onafhankelijke adviespanel van deskundigen
– Forum voor seksuele voorlichting (2023) RSE-enquête voor jongeren 2022
– Onze verklaring waarin wij de RSHE-beoordeling verwelkomen – maart 2023